Liker du å finne svaret selv?
Her finner du oversikt over ofte stilte spørsmål:
Internett
Jeg har mistet internett - hva kan jeg gjøre?
Sjekk at alle ledninger sitter godt i på utstyret hos deg.
Har du forsøkt å ta strømmen på modem og router?
Hva er modem og router?
I en husstand finner man ofte to ulike bokser, et modem og en router (disse kan også være samlet i en boks). Dette er svarte eller hvite bokser som man vanligvis finner i nærheten av tv eller ved fiberinntaket. Fiberinntaket er den minste av boksene du har på veggen. Den er grå-hvit uten lys.
Om det ikke funker å slå av strømmen på modem og router, kan du se om du finner et lite hull der det står reset (både modem og router) - hold inne i 10 sekunder. Dette vil sette utstyret tilbake til fabrikkinnstillingene.
Hvor finner deg passordet til trådløsnettet mitt?
Passordet til trådløsnettet finner du på ruteren/modemet ditt. Der står både nettverksnavn/SSID og passord (wireless key, pass phrase/password)
Hvor du finner passordet på ruteren kommer an på hvilken type du har:
ZHONE - her står passordet på baksiden av boksen
ZYXEL - her finner du passordet (wireless key, ikke login password) enten på baksida eller på sida.
AIRITIES - her står passordet under boksen.
Internett er ustabilt i deler av huset - hva gjør jeg?
Sørg for at ruteren din ikke står skjult bak sofaen eller er gjemt inni en tv-benk, skap eller lignende.
Har du wifi-forsterker (meshnettverk/forsterkere) fra oss kan det hjelpe å laste ned den tilhørende appen. Der kan du sjekke signalstyrken og at alle forsterkerne dine er oppkoblet.
Står ruteren din fritt, er høyt og sentralt plassert i huset ditt, og du likevel opplever problemer kan det hende du trenger forsterkere/meshnettverk hjemme. Dette kaller vi Wifi-forsterker og er noe du kan bestille fra oss. Les mer om det i denne artikkelen.
Om du ikke har mesh/wi-fi forsterkere fra oss kan det være at du har behov for dette. Ta kontakt så hjelper vi deg.
Hvorfor tar vi betalt for wifi-ruteren?
Ny og forbedret ruterløsning – bedre sikkerhet og bedre kontroll
WiFi-ruter kr 39 per måned. Dette er fordi vi ønsker å være tydelige på hva du faktisk betaler for – og hva du får igjen for det. Tidligere var ruterleie inkludert i abonnementet, men vi mener det er mer ryddig å synliggjøre denne delen av tjenesten. Dette er også i tråd med det som er vanlig praksis i bransjen i dag.
Dette får du for 39 kr i måneden:
En kraftig og sikker ruter fra en anerkjent leverandør
Jevnlige oppdateringer og vedlikehold – vi passer på at utstyret ditt er oppdatert mot nye trusler
Rask og god hjelp fra kundeservice – vi kan gjøre nødvendig feilsøking og hjelpe deg når du trenger det
Gratis utskiftning når ruteren din blir utdatert eller slutter å virke
Et hjemmenettverk du kan stole på – med dekning, fart og sikkerhet
Derfor gjør vi dette:
Ruteren er hjertet i hjemmenettverket ditt – og stadig viktigere for din digitale sikkerhet. Nye krav til sikkerhet og teknologi gjør at ruterne våre må være kraftigere, smartere og mer oppdaterte enn før. Det koster mer, både å kjøpe inn og å vedlikeholde, men det er også dette som gjør at vi kan tilby deg en trygg og stabil internettopplevelse.
Telia Play
Kan jeg se Telia Play flere steder samtidig?
Ja, det kan du! Du kan se Telia Play på så mange enheter du vil, og på opp til fire enheter samtidig i hjemmet, og to enheter samtidig utenfor hjemmet.
Merk at noe innhold, for eksempel enkelte fotballsendinger, kan være begrenset til én samtidig strøm pga rettigheter.
Hvordan kan jeg se Telia Play på farta?
Last ned Telia Play-appen til mobil, nettbrett eller bruk teliaplay.no på PC eller Mac, så kan du se alle strømmetjenester og kanaler uansett hvor du befinner deg.
Skal du til steder hvor det ikke er tilgang til internett, kan du på forhånd laste ned innhold offline og se det uten å være tilkoblet internett.
Hvordan velger jeg inn strømmetjenester?
Når du velger inn en strømmetjeneste blir du bedt om å registrere deg. Dette skjer ofte via en enkel QR-kode. Les hvordan dette foregår hos den enkelte strømmetjenesten i listen under. Du finner også nyttige spørsmål og svar om de respektive tjenestene på hver side:
Hvor ofte kan jeg bytte mellom strømmetjenester og kanaler?
Så ofte du vil! Det er ingen bindingstid eller annet å tenke på. Du velger inn og ut og endringene skjer umiddelbart. Noen strømmetjenester krever en enkel aktivering.
Hvordan kan jeg se Telia Play offline?
I Telia Play-appen for mobil finner du et symbol for nedlasting for alt innhold som kan lastes ned (alle opptak og strømmeinnhold som er i Telia Play). Trykk på symbolet for å laste ned innhold du ønsker å se offline.

Du kan også gå til din profil -> Nedlastinger -> Finn mer å laste ned.
Alt innhold du har lastet ned, vil du finne under "Nedlastinger" som beskrevet over.
Merk: Innhold hos enkelte strømmetjenester som Max, Netflix, Viaplay og Prime, vil ikke være mulig å laste ned i Telia Play, men du kan laste ned innhold i strømmetjenestenes egne apper.
Hvilke enheter kan jeg se Telia Play på?
Telia Play kan du se på den enheten og den dingsen du ønsker.
Telia Play app:
Mobil (iOS, Android)
Nettbrett (iOS, Android)
LG Smart-TV (2020-modeller eller nyere)
Android Smart-TV (Phillips, Sony, BO, Grundig m.fl.)
Telia Play box:
Vil du se Telia Play på TV-skjermen kan du også velge å bestille Telia Play box – som er vår strømme- og TV-boks med Telia Play innebygd. Her kan du selvsagt også laste ned andre apper som ønsker å ha tilgjengelig på TV, vi har forhåndsvalgt noen populære for deg. TV-boksen gir deg krystallklar 4K bildekvalitet og du kan velge den fjernkontrollen du ønsker - med eller uten knapper.
Telia Play finner du også som nettleser-versjon; teliaplay.no. Logg deg inn via PC eller Mac, og nyt det samme innholdet som du finner i appen eller på TV-boksen. Du kan også velge å se på teliaplay.no via nettleseren på mobilen eller nettbrettet, men her anbefaler vi at du heller laster ned appen.
Oppkobling og førstegangsoppsett av Telia Play
Hjelp til TV fra Telia
På Telia sine hjemmesider finner du alltid oppdatert informasjon om TV fra Telia
Nyttige lenker Telia Play
Strømmetjenester i Telia Play
TV-kanaler og -kanalpakker
Premiumtjenester Telia Play
Filmleie og filmkjøp
Telia boks
Jeg trenger flere TV-bokser (dekodere)
Jeg har problemer med Telia Boxen
Det første du kan forsøke er å ta ut strømmen på dekoderen, for så å slå den på igjen.
Fungerer ikke det kan du sjekke ut supportsidene til Telia.
Har du forsøkt det du kan selv og kommer ingen vei, må du gjerne ta kontakt med kundeservice hos oss. De hjelper deg mer enn gjerne.
Jeg mangler kanaler - hva gjør jeg?
Først kan du prøve å legge inn Telia Play-kontoen på nytt, for så å laste inn kanalkildene igjen.
Hvordan du gjør dette finner du på supportsidene til Telia.
Lyd og bilde er usynkront - hva gjør jeg?
Løsning 1:
Trykk på huset på fjernkontrollen - finn menyen på venstre side og trykk på tannhjulet (innstillinger) helt nederst på menyen.
Inne på innstillinger velger du enhets-innstillinger og trykker OK.
På neste side trykker du OK på HDMI - på neste side velger du HDMI CEC - der inne trykker du OK øverst slik at bryteren blir deaktivert.
På motsatt side av huset på fjernkontrollen finner du en pil som peker mot venstre (Tilbakeknappen) - trykk på denne 1 gang.
Da er du tilbake inne på HDMI - så trykker du deg ned til HDMI-lydformat - der inne velger du stereo i stedet for automatisk.
Bruk tilbakeknappen en gang til og trykk deg nedover til 50hz og slå av denne.
Trykk på direkteknappen på fjernkontrollen for å komme tilbake til direkte-TV.
Løsning 2
Trykk på huset på fjernkontrollen.
Når du er på hovedmenyen/Hjem-skjermen og har fått opp sidemenyen trykker du på følgende knapper.
Rec -1337 - rec - da dukker det opp en meny. (Begrepsforklaring: rec = rød knapp helt nede til høyre på fjernkontrollen)
Aktiver tunneling mode og async buffer mode
Etter dette tar du strømmen på Telia boksen slik at den får seg en restart.
Står det intet signal eller svakt signal på TV-skjermen din?
Sjekk at HDMI-kabelen er koblet til Telia Box og i TVen din.
Er HDMI-kabelen koblet til kan det være at du er på feil kilde (source) på TVen, f. eks. du kan være på HDMI2 og Telia Box er koblet til i HDMI1 hos deg. Har du Telia Box og bruker fjernkontrollen som fulgte med står det "Kilde" på en knapp nederst til venstre. Trykk på denne og du får opp flere valg, her kan du prøve deg frem til du finner frem til riktig kilde hjemme hos deg.
Fungerer ikke det, kan du forsøke å ta ut HDMI fra både Telia Box og TV, for så å sette inn igjen.