Tregt eller ustabilt internett?

1. april 2020
Internett

Vi opplever at noen av våre kunder kan ha uvanlig treg eller ustabil Internett-forbindelse som følge av landets unntakstilstand. Er du en av disse, kan kanskje noen av våre tips kan hjelpe deg til bedre forhold.

  • Sjekk kabler
  • Restart utstyr
  • Plasser deg nært kilden
  • Vurder å sette opp et mesh-nettverk
  • Fordel tiden til viktige oppgaver på internett ut over dagen

Feilsøking du kan gjøre hjemme

Hvis du opplever nettet som tregt eller ustabilt bør du starte med å sjekke at alle kabler sitter godt i dine ulike enheter. Hvis dette er tilfelle kan du prøve å trekke ut strømkontakten på modemet i minimum 30 sek. Det kan også være et godt tips å avslutte programmer på din datamaskin og restarte denne før du tester internett på nytt.
Husk at hastigheten fra ditt trådløse nettverket ofte er lavere enn det som leveres inn i huset og inn i modemet ditt. Plasser deg gjerne nærmere modemet for å oppnå best mulig trådløs dekning. Bruker dere større deler av huset kan et mesh-nettverk være nødvendig for å spre signalet godt. Vi har gode tilbud på dette om behovet er der.
Et godt tips for stabilitet er å koble deg direkte på modem eller ruter med en nettverkskabel, om du har mulighet til det på enheten du skal bruke.

Hva trengs av båndbredde?

For å strømme video på YouTube kan vi si at ca 7Mbit/s er det som trengs for å se HD innhold som er en slags standard i dag (1920×1080 piksler). Om du bruker NRK appen, strømmer innhold fra en nettside eller Netflix er dette en hovedregel for bruk av båndbredde. I dag har vi gjerne flere slike prosesser gående på en datamaskin og det kan kreve mye mer enn de 7Mbit/s pr bruker totalt. Vær bevisst på hva dere har åpent av tjenester og programmer på din og andres enhet i huset. Ofte kan det være nok å begrense antall operasjoner som krever båndbredde for å stabilisere tilgangen.

Hvorfor opplever jeg fall i hastighet?

I en større sammenheng kan vi nå for en periode hvor mange er hjemme og har behov for kommunikasjonstjenester se topper av bruk fra hver fibernode eller radiomast. Dette kan sammenlignes med fallende trykk i dusjen hvis alle i området ditt hadde dusjet samtidig. Problemene med telefonkapasitet rundt nyttårsaften i millennium-skiftet år 1999/2000 hvor alle skulle sende SMS og gjorde at vi opplevde å ikke komme gjennom på telefonlinjene på mange timer. Dette er sammenlignbart- stort press gir mindre ressurser til alle.

Hvis du skulle ha behov for ytterligere hjelp til feilsøking kontakt oss gjerne for å se om vi kan bidra.