Sund Bredbånd

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet våre oftest stilte spørsmål. Finner du ikke svar på det du lurer på i listen kan du ringe oss eller sende oss en epost, så hjelper vi deg gjerne.

Bredbånd

Hvilken teknologi kan jeg få bredbånd på?

Radio: Radiobasert bredbånd, fungerer ved at du fester en utendørsantenne og retter den mot en av våre sendere i ditt område.
Fiber: Bredbånd/TV leveres gjennom fiberkabel.

Hva må jeg gjøre for å endre hastigheten på mitt bredbånd?

Du kan enten legge inn bestilling på vår hjemmeside, eller kontakte kundeservice på telefon 40 00 10 26.

Hvor lang bindings-/oppsigelsestid har Sund Bredbånd?

Avtalene våre har oppsigelsestid på inneværende måned + en måned. Våre avtaler har 12 mnd. binding fra oppkobling.

Kan Sund Bredbånd tilby montasje?

Ja, vi kan tilby montasje gjort av våre egne montører, fastpris kr 1500,-
Pris på montasje hos eksterne installasjonsfirma avtales direkte mellom kunde og installasjonsfirma.

Hva gjør jeg med bredbåndsutstyret hvis jeg vil si opp eller skal flytte?

Bredbåndsantennen og tilhørende strømadapter er Sund Bredbånd sin eiendom, og vi ber derfor om at dette blir sendt i retur til oss. Bredbåndsutstyr som ikke blir returnert til oss, vil bli fakturert kunden. Viser til vår standardavtale. Skal du flytte, kan det hende at vi kan omprogrammere utstyret som du har, og dette må bli gjort før utstyret blir demontert. Ta kontakt med kundeservice på tlf. 40 00 10 26.

NB! Dette forutsetter at du skal flytte til et område hvor Sund Bredbånd har bredbåndsdekning.

Må jeg kjøpe ruter gjennom Sund Bredbånd?

Nei, så lenge ruteren kan motta IP automatisk med DHCP, så kan hvilken som helst ruter brukes. Er du usikker, snakk med butikken som selger ruteren for å bekrefte dette.

Vi har kun support på våre egne rutere.

 Hvor finner jeg passordet til trådløsnettet mitt?

Radio: Passord og SSID finner du på ruteren/modemet.

Fiber: Passord og SSID finner du på trådløsutstyret. 

 Hvordan få bedre hastighet på bredbånd?

Se her for tips som kan bedre hastigheten på ditt bredbåndabonnement.

 Informasjon om angrerett

Ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted har kunden, i henhold til angrerettloven, rett til å gå fra avtaler om leveranse av tjenester ved å gi Sund Bredbånd melding om dette innen 14 dager regnet fra angrerettskjema er mottatt av kunden.
Kunden mottar angrerettskjema sammen med bekreftelse på bestilling. Melding om bruk av angrerett bør av bevismessige hensyn være skriftlig. Ved bruk av angrerett faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort.

Dersom angreretten skal benyttes, sendes ferdig utfylt angrerettskjema til:
Svorka, Svartvassvegen 6, 6650 Surnadal

Epost: post@sundb.no

Dersom kunden avbestiller etter angrefristens utløp for produkter med bindingstid faktureres et bruddgebyr i tråd med våre vilkår.

Mangler du angrerettsskjema?

Du får tilsendt angrerettskjema sammen med bestillingsbekreftelsen. Hvis du ikke finner igjen skjemaet, kan du laste ned et angrerettskjema her.

Telia TV

Kan jeg koble til dekoderen trådløst?

Dekoderen du mottar i postkassen skal kables. Eventuelle flere dekodere du bestiller, benyttes trådløst.

Er det forskjell på kablede dekodere eller trådløse dekodere?

Det er akkurat samme Telia box, men det er en forskjell på hvordan de er satt opp til å ta imot signal. Dekodere som er satt opp for å kobles til med kabel, mottar TV-sendingen live og i høyeste bildekvalitet som vi er vant med. Dekodere som er satt opp til å kobles trådløst har et 30 sekunders etterslep for å ta høyde for forstyrrelser som kan inntreffe på trådløse nett.

Merk: Du har heller ikke tilgang til lokal-tv på kanal 1 eller kanal 999 på trådløse dekodere, men du kan selvsagt se de via NRK sin app som er innebygd i dekoderen.

Jeg vil ha mer enn én TV-dekoder.

Alle kunder får 1 stykk (en) Telia box dekoder tilsendt nå og kan bestille flere dekodere gjennom oss, eller via Telia Min Side.

Merk: Prisene på Telias Min Side gjelder ikke for deg, det er vår prisliste som gjelder.

Hvilke lokalsendinger får jeg tilgang til?

Alle kunder som bor i Møre og Romsdal har NRK Møre & Romsdal på kanal 1, mens alle kunder som bor i Trøndelag har NRK Midt-nytt på kanal 1. Den andre lokalsendingen ligger til enhver tid på kanal 999 i tilfelle du vil ha tilgang til begge.

Merk: Dette gjelder kun hvis du har kablet dekoder. På dekoder som er tilkoblet trådløst kan du finne lokalsendingene i NRK sin app som er innebygd i dekoderen.

Hvem fakturerer?

Alle tilleggstjenester, ekstra dekodere og premium kanalpakker faktureres direkte fra oss på samme faktura som du får for internett og TV-abonnementet ditt. Du får ingen faktura fra Telia.

Feilmeldinger og feilsøking

Klikk her for info om feilsøking.

Finner jeg tekst-tv på Telia box?

Nei, dessverre. 

Hva er en Apple TV?

En Apple TV er en liten boks som du kobler til TV-en din for å få tilgang til Telia Play tv, Netflix, HBO filmer, serier, sport og underholdning.

Den styres med en enkel fjernkontroll.

Det forutsettes at du har Apple Id for å kunne ta i bruk Apple TV.

Hvilke fordeler er det med Apple TV?

Egen App: Telia Play har en dedikert app for Apple TV, som du kan laste ned fra App Store.

Fjernkontroll: Du kan bruke Apple TV’s fjernkontroll (Siri Remote) til å navigere og kontrollere innholdet.

Integrasjon: God integrasjon med andre Apple-tjenester og enheter, som kan gjøre opplevelsen sømløs hvis du allerede er en Apple-bruker.

Stabilitet: Apple TV tilbyr en stabil og pålitelig plattform for streaming.

Jeg ønsker å bytte fra Telia box til Apple TV, hva gjør jeg?

Dersom du allerede er TV-kunde fra oss og ønsker å bytte fra Telia box til Apple TV bestiller du enkelt her.

Kabelpåvisning og kart

Jeg ønsker kabelpåvisning, hva gjør jeg?

Sund Bredbånd har gratis tjenester for påvisning av kabeltrasé og utlevering av kart.

Leveringstid for kart og kabelpåvisning er inntil 3 virkedager.

Bestill påvisning
post@sundb.no eller ring 40 00 10 26.

Bestill kart
post@sundb.no eller ring 40 00 10 26.